torsdag 23 september 2010

Kalorier

Sen jag började titta på Biggest loser Sverige har jag börjat fundera över det där med kalorier. På de flesta livsmedel står det angivet hur många kalorier det innehåller och det är både intressant och skrämmande. En 30 cl flaska Zingo som vi har på jobbet innehåller cirka 170 kalorier! Drick tio såna och så är nästan hela dagsbehovet av kalorier uppfyllt, ganska sjukt! Sätt det i förhållande till att när jag kör 6x2 min intervaller på löpbandet på gymmet så förbränner jag ungefär 200 kalorier. Ponera att jag dricker en Zingo på 30 cl och sen kör mina intervaller på gymmet och känner mig jätteduktig, så har jag i själva verket bara gått plus minus noll.
Har även läst på chokladkakorna från Marabou att 1/8 av hela chokladkakan innehåller 125 kalorier, vilket innebär att hela kakan innehåller cirka 1000 kalorier. När man väl börjar räkna på nåt sånt här är det ju så att man tappar hakan.
En dag tidigare i veckan handlade jag efter att jag hade tränat och jag kände mig sugen på något så jag tyckte jag gjorde ett nyttigt val och köpte sånt där "Witamin Water" som är så inne nu. När jag kom hem och lusläste innehållsförteckningen upptäckte jag att de 50 cl innehåller 26% socker. Alltså 1/4 av hela flaskan är bara socker. Tji fick jag som trodde jag var nyttig.

Imorse var jag uppe med tuppen och tog en morgonpromenad. När jag kom hem bakade jag muffins och har redan satt i mig två stycken. Efter allt jag läst om kalorier och fan och hans moster känner jag att jag måste ut och röra på mig lite till. Ikväll tar jag med mig Sanna och provar på passet Crosstraining på SATS. Så länge man gör av det man får i sig lever man väl hyfsat hälsosamt i alla fall.

1 kommentar:

  1. Ja det är mycket med det där. Kalorier hit och dit. Men det är skrämmande som du säger: så mycket man måste träna för nåt som går så lätt och fort att trycka i sig.

    Men du som tränar såpass mycket och rör dig på jobbet måste ju få unna dig nåt ibland (typ en chokladkaka). Som jag läste på Claudia Gallis blogg så skrev hon att hon älskar att unna sig saker som typ choklad och det tyckte hon att hon kunde eftersom hon rörde på sig mycket. Det är rätt inställning tycker jag!

    Själv har jag precis kört ett gym pass nu innan helgen så nu kan jag också götta mig ;)
    Kramar och trevlig helg!

    Fint kort du har överst på bloggen förresten!

    SvaraRadera